مقالات

کلید مینیاتوری اشنایدر

کلید مینیاتوری اشنایدر

فیوز یا همان کلید مینیاتوری اشنایدر که در لاتین با عبارت MCBS می‌شناسیم، مخفف کلمه miniature circuit breaker schneider است. کلید مینیاتوری اشنایدر جزء کلیدهای اتوماتیک بوده و همانطور که از اسم کلیدهای مینیاتور پیداست، از این کلید در مواقعی که فشار ضعیف در مدار جریان دارد، استفاده می‌شود. در جریان‌های پایین مثل مدارهای کنترل، تابلوهای برق و فرمان مدار، کلید مینیاتوری کل مدار را تحت کنترل قرار می‌دهد؛ به صورتی که با مشاهده اضافه‌ بار و یا اتصال کوتاه، مدار را قطع می‌کند.

در مواقعی که اتصال کوتاه و یا جریان اضافه بار در مدار اتفاق می‌افتد، کلید مینیاتوری اشنایدر برای جلوگیری از آسیب دیدن بیشتر مدار، به کمک می‌آید. لازم به ذکر است وقتی کلید مینیاتوری عمل می‌کند که جریان مدار، بیشتر از جریان نامی باشد.

از این کلید در مواقع فشار پائین استفاده می‌شود، به طوریکه جریانی که از این کلیدها و یا فیوزها بایستی عبور کند، ۱۰۰ آمپر است. از دیگر مزایای این کلید، نصب بسیار آسان و راحت آن است؛ بدین صورت که به صورت ریلی نصب شده که باعث صرفه جویی در وقت می‌شود. تجهیزات کمکی کلیدهای مینیاتوری، مواردی چون بوبین شنت جهت قطع مدار از راه دور، کنتاکت کمکی و کنتاکت خطا می‌شد. ماژول های حفاظتی نشت جریان نیز در مواردی در کنار کلیدهای مینیاتوری نصب شده و قابل استفاده است.

فیوز مینیاتوری اشنایدر در جهت محافظت از افزایش بیش از حد جریان برق DC و همچنین محافظت از مدار فرمان موتور نیز کاربرد دارد. جالب است بدانید که کنترل از راه دور این کلیدها، از مزایایی است که اهمیت استفاده از این کلیدها را دوچندان کرده است.

کارکرد کلید مینیاتوری از لحاظ نحوه عکس العمل به اضافه بار و اتصال کوتاه به صورت زیر است:

» حفاظت از اضافه بار با عملکرد فلز (بی متالی)

» حفاظت در برابر اتصال کوتاه با عملکرد مغناطیسی

انواع کلید مینیاتوری اشنایدر

دسته بندی فیوزهای مینیاتور بر اساس نوع بار آنها است. در اصطلاح، این دسته بندی‌ها را با عنوان منحنی یا همان Curve می‌شناسیم:

» منحنی B: جهت استفاده برای بارهای روشنایی و یا بارهایی که جریان اتصال کوتاه ضعیف دارند، مانند کابلهای بلند و یا ژنراتورها.

‌» منحنی C: جهت استفاده در بارهای القایی با ضریب اشباع پایین و یا بارهای موتوری و یا بارهای معمولی همانند الکتروموتورها.

» منحنی D: جهت استفاده در بارهای القایی با ضریب اشباع پایین همانند ترانسفورماتورها.

» منحنی K: جهت استفاده برای بارهایی با جریان هجومی.

» منحنی Z: جهت استفاده در حفاظت از مدارات الکترونیکی.



شما عزیزان می‌توانید انواع لوازم برق صنعتی را می‌توانید در فروشگاه الکتروکوروش مشاهده نمایید.



دسته بندی کلید مینیاتوری اشنایدر بر اساس آمپر

از لحاظ آمپر، کلید مینیاتور از ۲ آمپر شروع شده و به ۶۳ آمپر ختم می‌شود. توزیع و یا تقسیم بندی میزان آمپر کلید‌ها‌: ۲، ۴، ۶، ۱۰، ۱۶، ۲۰، ۲۵، ۳۲، ۴۰، ۵۰ و ۶۳ است که در هر کدام از آمپرهای معرفی شده در تک پل، دو پل، سه پل و یا چهار پل، وجود دارد. قدرت قطع اتصال کوتاه در کلیدهای مینیاتوری اشنایدر از ۶ کیلوآمپر شروع می شود.

دسته بندی کلید مینیاتوری اشنایدر بر اساس قدرت قطع اتصال کوتاه

دسته بندی کلیدها بر اساس قدرت قطع اتصال کوتاه، متفاوت با دسته اول است. بدین صورت که این کلیدها از ۶ کیلو آمپر شروع و با توجه به قدرت قطع مدار و بسته به نوع پروژه، به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شود. لازم به ذکر است کلیدهای مینیاتوری توامان هم برای ولتاژهای AC و هم ولتاژهای DC ساخته و طراحی شده‌اند.

به‌روز رسانی در تاریخ ۹ شهریور ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *