مقالات

استابلایزر چیست و به چه کار می آید

استابلایزر

[vc_row equal_height=”yes”][vc_column][vc_column_text el_class=”picture”]

مقدمه استابلایزر

بارها تجربه کرده ایم که بر اثر نوسانات برق ، تجهیزات برقی خانگی مان اعم از یخچال و کامپیوتر و غیره آسیب دیده اند. اگر به زبان ساده تر بخواهیم بگوییم ، استابلایزر بوجود آمده که خسارات ناشی از نواسانات برق را بگیرد. چه در صنعت و چه در لوازم برقی خانگی.

استابلایزر چیست

به دلیل گسترش شبکه توزیع برق و به تبع افزایش خانوارهای دارای نعمت برق و همچنین افزایش لوازم گوناگون برقی ممکن است ولتاژ دچار نوسان شده و از دویست و بیست ولت کمتر شده و یا شاید بیشتر بشود. این تغییرات نوسان منجر به آسیبهای جدی به قسمتهای مهم دستگاههای برقی میشود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row equal_height=”yes”][vc_column][vc_column_text el_class=”one”]

استابلایزر بوجود آمده تا از دستگاههای برق خانگی صنعتی ، پزشکی و غیره در برابر پرشهای مکرر جریان برق حفاظت کرده و دیواری امن بین نوسانات ویرانگر جریان برق و دستگاهها مخصوصا قسمتهای کلیدی دستگاهها باشد تا از آسیبهای جدی جلوگیری کرده و از لطمات عمده اقتصادی ممانعت به عمل آورد.

[/vc_column_text][vc_row_inner css=”.vc_custom_1588081728293{margin-top: 20px !important;}”][vc_column_inner el_class=”two” css=”.vc_custom_1588081676781{margin-top: 20px !important;}”][vc_column_text el_class=”three”]

استابلایزر چرا مورد استفاده همگان قرار می گیرد

محققین پس از سالها تلاش به این نتیجه رسیده اند که بیشترین عامل خرابی بلکه نابودی لوازم برقی، نویزها ، نوسانات و قطع و وصل ناگهانی ، کم و زیاد شدن ولتاژ و مشکلات دیگر برق شهر بوده که آسیب های بوجود آمده توسط عوامل ذکر شده عمدتا ً در قسمت های حساس و گران قیمت دستگاهها بوده است.قسمتهایی چون موتور

[/vc_column_text][vc_single_image image=”6852″ img_size=”large” add_caption=”yes” alignment=”center”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column css=”.vc_custom_1588084558584{margin-top: 20px !important;margin-bottom: 20px !important;}”][vc_column_text el_class=”four”]

استابلایزر دارای ویژگی های خاصی است که در زیر به بخشی از آنها اشاره شده است:

محافظت در مقابل هرگونه ولتاژ بالا مثل رعد و برق و سایر موارد

کاهش هزینه مصرف برق : کاهش ولتاژ جریان برق شهری سبب ایجاد اختلال و نارسایی در روند کار دستگاه ها شده و راندمان الکتروموتور را به حد چشم گیری کاهش داده و از قدرت پیش بینی شده برای دستگاه به شدت می کاهد. که باعث کاهش دور الکترو موتور و افزایش دمای داخل آن خواهد شد.

تثبیت جریان برق شهر ی:

جریان برق شهری عمدتا با تغییرات ولتاژ همراه است، بعلت مذکور استفاده از استابلایزر میتواند با ایجاد حالت ثبات در ولتاژ راندمان دستگاهها را بهینه تر و عمرشان را طولانی تر و با کیفیت تر نماید و می تواند آسایش و رفاه بیشتری برای مصرف کننده به بار بیاورد.

حفاظت در برابر اتصالهای کوتاه :

بنا به هردلیلی اعم از انسانی و غیره اگر اتصالی در مدارات داخلی و یا هنگام خروج جریان از استابلایزر رخ دهد  سریعا دستگاه به شکل اتوماتیک و توسط میکروکنترلر نصب شده  ، خروجی جریان را منقطع کرده و از بوجود آمدن هرگونه خسارت ناشی از اتصالی برای مصرف کننده جلوگیری و ممانعت می کند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row equal_height=”yes” content_placement=”middle” css=”.vc_custom_1588085958594{background-color: #f8f8f8 !important;}”][vc_column width=”1/2″ css=”.vc_custom_1588085905360{background-color: #f8f8f8 !important;}”][vc_column_text]

آیا استابلایزر همان محافظ است؟

محافظ دستگاهی است که فقط دارای یک برد الکتریکی می باشد.  که در زمان نواسانات یعنی بالا و پایین رفتن ولتاژ ، برق را قطع می کند. و همچنین با مجهز بودن به یک مدار تاخیر برای وصل شدن دوباره به  برق شهری در زمان تعیین شده می باشند که این سیستم به علت ابتدایی بودن آن ، محافظ قابل اطمینان و جامعی برای دستگاههای برقی و اجزای مختلفشان نیست.

استابلایزر با نوسانات ولتاژ،جریان برق را منقطع نمی کند. بلکه اصلاح می کند ولتاژ را در محدوده خاصی از نوسانات.

و به همین علت تلفات انرژی به سرعت افزایش یافته و در نهایت باعث استفاده زیاد از برق شهری می شود که طبق تحقیقات انجام شده مصرف برق را تا ۲۵ درصد افزایش میدهد.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”6140″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_outline” css=”.vc_custom_1588085825744{margin-top: 5px !important;}”][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *