مقالات

مهمترین تفاوت داکت با ترانکینگ

مهمترین تفاوت داکت با ترانکینگ

ترانکینگ (ترانک) شبکه، به کانال‌ها و محفظه‌های دربسته‌ای گفته‌ می‌شود که قاعدتاً  جنسی از پی‌وی‌سی یا ABS دارند. ترانک، کابل‌ها را در خود جای می‌دهد و یک مسیر ایجاد می‌کند. از ترانک در شبکه‌های کامپیوتری، تلفن‌های سانترال، سیم‌کشی‌های برق و در تمامی مکان‌هایی که تجمع سیم و کابل زیاد باشد، استفاده می‌گردد. ترانک‌ها در شاخه‌های ۲ متری و در طرح‌هایی متنوع به ‌فروش می‌رسد. در ادامه به طور کامل به بررسی تفاوت داکت با ترانکینگ می‌پردازیم

کاربرد ترانک در شبکه

» بی‌نظمی در مجموعه، با افزایش حجم کابل‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل، استفاده از ترانکینگ شبکه بسیار واجب است. ترانک حجم بالایی از کابل‌ها را مخفی می‌نماید و از درهم‌ ریختگی و بی‌نظمی، جلوگیری به عمل می‌آورد.

» می‌توان از کابل‌ها به کمک ترانک شبکه در مقابل فشار، ضربه و یا دیگر خسارات محفاظت نمود. امکان تخریب دیوار در بسیاری از مواقع نیز وجود داشته و سیم‌ کشی از داخل صورت نمی‌گیرد، به همین خاطر از ترانک استفاده می‌شود.

» در شرکت‌ها و اداره‌هایی که هر کارمندی به یک پریز برق، شبکه، تلفن و … نیاز دارد، به کمک ترانک و بدون تخریب دیوار، می‌توان آنها را فراهم کرد.

مزایای استفاده از ترانکینگ

مزایای استفاده از ترانکینگ

»» استفاده از ترانکینگ، مدیریت کابل‌ها را راحت‌تر می‌نماید.

»» استفاده از ترانکینگ، از پوسیدگی، وارد شدن ضربه، خوردگی، فشار و …  به کابل‌ها جلوگیری می‌نماید.

»» ترانکینگ از انعطاف ‌پذیری بالایی برخوردار بوده و روی این تجهیزات، می‌توان از  پریز شبکه، کلید و … نیز استفاده نمود.

داکت 

کاربرد اصلی داکت، انتقال و محافظت از کابل‌های صنعتی و ساختمانی در خانه، کارخانه و شرکت‌ها است. داکت، کانال پلاستیکی درب داری است که برای هدایت، سازماندهی و محافظت سیم و کابل‌های الکتریکی استفاده می‌گردد. 

در ابعاد و اندازه‌های مختلفی این محصول تولید شده که می‌توان یکی از اندازه‌ها را متناسب با حجم کابل مورد استفاده انتخاب کرد. داکت دیواری، داکت نیم‌ گرد و انواع طرح و رنگ‌ها از تنوع محصولات داکت به شمار می‌آیند. از اصلی‌ترین شاخصه‌های داکت، این است که در دو نوع سفت و قابل ‌انعطاف، همینطور در اندازه‌ و سبک‌های متنوعی تولید می‌شوند؛ به‌ سادگی نصب شده و با پوشش دادن سیم‌های درهم ‌تنیده، سبب ایجاد نظم در محیط گشته و گروه ‌بندی سیم‌ها، به‌منظور انتقال و محافظت از آنان را راحت می‌کنند.

انواع داکت

داکت‌ها انواع متنوعی دارند، مانند: ساده، چسبدار، شیاردار، پارتیشن‌دار، کف‌خواب زمینی، قرنیزی و لوله‌ای.

داکت‌ها چون ضد آب نیستند، می‌توان از لوله خرطومی با روکش پلاستیکی، جهت استفاده درجاهایی که رطوبت بالایی دارند، استفاده ‌شود. برای انتخاب داکت مناسب، بایستی شرایط محیطی، سایز کابل‌ها و تابلو برق را نیز در نظر بگیریم.

بهترین کیفیت داکت را می‌توانید از فروشگاه الکتروکوروش تهیه نمایید.

تفاوت داکت با ترانکینگ 

ترانکینگ با داکت، قاعدتاً تفاوت‌های عمده‌ای دارند، ازجمله‌:

»» نوع کاربرد

»» مقاومت

»» سایز

»» قابلیت کف ‌خواب بودن

»» اتصالات ترانکینگ

»» هزینه نصب و راه ‌اندازی

»» سایز

» سایز

داکت‌ها بطورمعمول در ابعاد و اندازه‌های کوچک‌تری نسبت به ترانکینگ‌ها هستند، اما ترانکینگ‌ها در سازه‌ای بالاتری تولید می‌گردند و همینطور از استحکام بالاتری نیز برخوردارند. بیشترین کاربردهای ترانکینگ، در کابل‌ کشی شبکه‌های پسیو است.

» مقاومت

ترانکینگ‌ها، به‌طورمعمول مقاومت بیشتری هستند و در انواع ضد آب، نسوز و … تولید می‌گردند، اما این موضوع در داکت‎ها، به شکل کمتری دیده می‌شود.

» نوع کاربرد

داخل داکت‌ها که محفظه‌هایی پلاستیکی به همراه درب هستند، سیم و کابل را می‌توانیم جای دهیم، علی‌رقم ترانکینگ‌ها که در کنار ویژگی داکت‌ها، قابلیت نصب کلید، ماژولار بودن، پریز و همین‌طور انواع کلید روشنایی را دارند.

می‌توان در ترانک‌های شبکه، ادوات و ملزومات برقی را به یکدیگر متصل کرده و همینطور نصب کلید و پریزها، در فضایی دلخواه صورت خواهد گرفت.

داکت کف خواب زمینی

» قابلیت کف‌ خواب بودن

در بازار فعلی، نوعی از داکت‌ها وجود داشته که به آنان کف‌ خواب گفته و به دو شکل پشت ساده و چسبدار عرضه می‌گردند. 

» هزینه نصب و راه‌ اندازی

ترانک‌ها از کیفیت و ظاهر بسیار بهتری نسبت به داکت‌ها برخوردار هستند و مزایای زیادی دارند، به همین دلیل قیمت بالایی هم دارند. 

به این مسئله بایستی توجه نمود که هزینه‌ی نصب و اجرای ترانک‌ها و حتی داکت‌ها، متری محاسبه می‌گردد.

نوشته‌ شده در تاریخ ۶ شهریور ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *