مقالات

لامپ SMD بهتر است یا COB

لامپ SMD بهتر است یا COB

لامپ SMD بهتر است یا COB؟ دو لامپ SMD و COB به عنوان المان‌های روشنایی در دسترس تمام مشتریان هستند. این لامپ‌ها دارای تفاوت‌هایی هستند:

» نحوه قرار‌گیری LEDها روی بورد لامپ و یا همان PCB

 یکی از تفاوت‌های آشکار این دو لامپ نحوه قرار‌گیری LEDها روی بورد لامپ و یا همان PCB است. در تراشه‌های COB یک مدار و دو سر‌خط وجود دارد و کاتد، بدون این که به تعداد دیود‌ها در نظر گرفته شود در یک قطعه مشاهده می‌شوند و اما در تراشه SMD می‌توانید که کاتد و مدار و سر آند را به صورت جداگانه مشاهده کنید.

» نوع نور منتشر شده از لامپ‌ها

لامپ COB می‌تواند که یک نور نقطه‌ای و متمرکز را به محیط منتشر کند و تابش این نور توسط رفلکتور کنترل می‌شود. تابش نور را می‌توان به وسیله تغییر زاویه بازتابنده‌های کروی که کنار دیود وجود دارند، پهن‌تر و یا باریک‌تر نمود. اما لامپ‌های SMD توسط یک لنز اکریلیت مات شده مخفی شده است و در این صورت شاهد سطح مسطح‌تری خواهید بود.

» گرمای تولید شده

 اساسا لامپ‌های SMD در مقایسه با لامپ‌های COB گرمای کمتری را از خود تولید می‌کنند.

» بازدهی نوری

 لامپ‌های COB نسبت به لامپ‌های SMD از بازدهی نوری بیشتری برخوردارند. لامپ‌های SMD می‌توانند که در هر وات به اندازه ۵۰ الی ۱۰۰ لومن نور را تولید کنند. در صورتی که در لامپ‌های COB شار نوری در هر وات به اندازه ۸۰ لومن است.

» رنگ نور

 در لامپ‌های SMD با استفاده از تنظیم سطح خروجی دیودها می‌توان رنگ نور متنوعی تولید کرد در صورتی که برای لامپ‌های COB عکس این قضیه بر‌قرار است. لامپ‌های COB فقط می‌توانند یک نور یک رنگ را تولید کنند.

» تفاوت ساختاری

 اساسا در لامپ‌های SMD برای اتصال چیپ‌ها از سیم‌هایی با آلیاژ طلا استفاده شده در صورتی که در لامپ‌های COB از بورد‌های فلزی مرغوب استفاده شده است.


جهت مشاهده تمامی محصولات لامپ SMD، به دسته بندی مروطه مراجعه نمایید.

جهت مشاهده تمامی محصولات چراغ COB، به دسته بندی مروطه مراجعه نمایید.


کاربرد لامپ SMD و COB

لامپ SMD برای مکان‌هایی به پخش نور در یک محیط وسیع احتیاج دارند گزینه بسیار مناسبی است. کاربرد این لامپ در مصارف خانگی است لذا پرتوهای نوری بیشتری را از خود ساطع می‌کند. لامپ‌های SMD را در منازل، شرکت‌ها، واحدهای مسکونی مورد استفاده قرار می‌دهند، اما لامپ COB نور متمرکز و با کیفیتی دارند به همین دلیل آن‌ها را در محیط‌هایی که سقف آن‌ها بلندتر است، به کار می‌برند.

گاهی اوقات استفاده از لامپ LED امکان پذیر نمی‌باشد و از آن‌جایی که لامپ‌های COB نور موضعی را از خود ساطع می‌کنند در مکان‌هایی همچون اسکله‌ها، بنادر و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. در لامپ‌های COB به‌دلیل تمرکز بیشتر دیود‌ها، فاصله تراشه‌ها از هم کمتر شده است و در نهایت در فضای آن صرفه‌جویی شده است.

در واقع باید بدانید که لامپ های SMD و COB به نوبه خود کاربرد‌های خاص خود را دارند و می‌توان بر اساسا نیاز و مکان مد نظر آن‌ها را مورد استفاده قرار داد. در حالت کلی کاربرد این لامپ‌ها عبارت اند از:

»» کاربرد COB

زمانی که به شدت نور بالا حتیاج است و یا زمانی که به نور موضعی‌ احتیاج است. برای مثال می‌توان به چراغ ریلی اشاره کرد.

»» کاربرد SMD

گاهی اوقات شدت نور که فاکتور تاثیر گذار نباشد، می‌توان از لامپ اس ‌ام‌ دی استفاده کرد. و یا این که به یک نور یکنواخت احتیاج باشد از لامپ SMD استفاده می‌شود. برای مثال می‌توان به روشنایی در یک اتاق همچون فضاهای اداری یا آموزشی را نام برد.

در نهایت زمانی که نور موضعی احتیاج باشد استفاده از لامپ‌های COB قطعا گزینه مناسب‌تری خواهد بود، اما اگر میخواهید که نور کمتر و یکنواخت‌تری را در محیط داشته باشید توصیه می‌‌کنیم که لامپ‌های SMD را در اولویت خود قرار دهید لذا گزینه مناسبی است.


جهت خرید انواع لامپ به فروشگاه الکتروکوروش مراجعه نمایید.


لامپ SMD بهتر است یا COB

برای این که یک انتخاب مناسب و درست بین لامپ‌های COB و SMD داشته باشید باید علاوه بر مقایسه آن‌ها و ذکر تفاو‌ت‌های موجود، به کاربرد و شرایط محیطی هم دقت نمایید لذا در این دو فاکتور مهم در انتخاب شما بسیار موثر خواهند بود. در حقیقت باید بگوییم که ال ای دی‌های SMD دارای طول عمر بالاتری هستند و می‌توانند به‌صرفه‌تر باشند.

در حقیقت این لامپ‌ها انرژی بسیار کمی را استفاده می‌کنند. تمام این مزیت‌ها و ویژگی‌های خوبی که برای این لامپ بیان کردیم زمانی معنا پیدا می‌کنند که محیط مناسب و شرایط استفاده از این لامپ مناسب باشد. برای انتخاب درست و مناسب لازم است که به تفاوت‌های آن‌ها توجه کنید و با توجه به شرایط و کاربرد یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

هر کدام از این لامپ‌ها دارای کاربرد خاصی هستند اما همان گونه که قبل‌تر اشاره کردیم زمانی که نور موضعی احتیاج باشد، استفاده از لامپ‌های COB قطعا گزینه مناسب‌تری خواهد بود. اما اگر میخواهید که نور کمتر و یکنواخت‌تری را در محیط داشته باشید توصیه می‌ کنیم که لامپ‌های SMD را در اولویت خود قرار دهید لذا گزینه مناسبی است. بهتر است بدانید هر دو لامپ از روشنایی بالایی برخوردارند اما با همدیگر اندک تفاوتی دارند.

در واقع لامپ‌های SMD تک لامپه هستند و همین مسئله موجب شده پراکندگی نور بیشتری داشته باشند و برای اتاق یا محیط‌های اداری انتخاب بهتری باشند. اما COB به صورت لامپ‌های تکی در کنار هم یا به صورت یک عددی ارائه می‌شوند. در نتیجه عملکرد لامپ‌های COB بالاتر و بهتر از لامپ‌های SMD است.

معایب cob – پروژکتور smd یا cob – قیمت لامپ smd – لامپ cob – اس ام دی چیست – انواع لامپ ال ای دی cob  – مضرات لامپ اس ام دی
نوشته شده در تاریخ ۷ مرداد ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *