مقالات

تفاوت استابلایزر رله‌ ای با سروو موتوری

تفاوت استابلایزر رله ای با سروو موتوری

استابلایزر رله‌ای، سرعت سوئیچینگ بیشتری را در مقایسه با استابلایزر سروو موتوری داشته و این عمل را سریع و در کسری از ثانیه، می‌تواند انجام دهد.  این در حالی است که نمونه‌ی دیگر آن یعنی سروو موتوری، بین ۳ تا ۷ ثانیه در ایده‌‌آل‌‌ ترین حالت خود تاخیر خواهد داشت، ولی تغییرات ولتاژ را با دقت ۱۰ تا ۲۰ ولت، اصلاح خواهد کرد و از طرف دیگر، هزینه‌ی تعمیرات ساختار رله‌ای، بسیار کمتر از سروو موتوری است.

استابلایزر سروو موتوری، دقت بالاتری را نسبت به استابلایزر رله‌ای دارا بوده و تغییرات ولتاژ را با دقت ۳ تا ۵ ولت اصلاح خواهد کرد و این در صورتی است که این عدد در نمونه‌ی رله‌ای، ۲۰ ولت است. راندمان بالا و نیز طول عمر بیشتر، یکی از مزیت‌های مهم استابلایزر سروو است ولی به خاطر طراحی دینامیکی که استابلایزر سروو دارد، هزینه‌ی تعمیر آن بسیار بالاتر از استابلایزر رله‌ای می‌گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد استابلایزر، کلیک کنید.

عملکرد این دو استابلایزر

استابلایزر رله ای

از دیر‌باز تاکنون، دو فناوری فراگیر برای جبران‌سازی نوسان ولتاژ برق‌شهر، استفاده شده است. در روش استابلایزر رله‌ای، یک اتو ترانسفورماتور، با چندین خروجی سیم پیچ که هر یک از آنان به رله‌ای اتصال دارد، ولتاژ ورودی را به وسیله‌ی یک مدار اندازه گیری کرده و با توجه به ولتاژ ورودی مشخص خواهد کرد که کدام یک از رله‌ها، ولتاژ خروجی را مشخص نماید و در حالت ایده‌آل خود، فاصله‌ی ولتاژ بین آنان، نمی‌تواند کمتر از ۱۰ ولت باشد.

ساختار قدیمی دستگاه‌های استابلایزر رله‌ای و یا ترانس اتوماتیک، از روش پله‌ای استفاده نموده که ولتار بار را نمی‌تواند در مقداری ویژه تثبیت نماید و اغلب آن را در بازه‌ی مناسبی نگه می‌دارد. متخصصان الکترونیک، استفاده از واژه‌ استابلایزر برای چنین ساختاری که ولتاژ خروجی آن، روی یک عدد تثبیت نگشته است، اشتباه دانسته و نام (ترانس اتوماتیک رله‌ای) را برای آن بهتر می‌دانند.

استابلایزر سروو موتوری

در ساختار مدرن استابلایزرها که به منظور جبران سازی نوسانات ولتاژ طراحی گشته است، از ترانسفورماتوری که سیم پیچی آن روی هسته‌ی حلقوی پیچیده شده، استفاده می‌شود. بر اساس تغییر تعداد دور سیم پیچ، روی هسته‌های حلقوی توسط یک جاروبک زغالی که به خروجی متصل است، به کمک یک سروو موتور که از میکرو پروسسوری هوشمند دستور می‌گیرد، روی هسته‌ی مسی در آن خواهد لغزید و سبب می‌گردد با جابجایی آن، ولتاژ خروجی در آن تنظیم گردد. از انجایی که با جابجایی‌های کم جاروبک می‌توان نوسانات کوچکی که ولتاژ دارد را هم جبران نمود. استابلایزر سروو موتوری، توانایی دارد ولتاژ خروجی را با دقتی بسیار بالا و همینطور سرعتی مناسب در حدود ۱ ولت تثبیت نماید.

برای مشاهده انواع محصولات اسلابلایزر، به دسته بندی این محصول مراجعه نمایید.

انتخاب استابلایزر رله ای یا سروو موتوری؟  

تثبیت ولتاژ در استابلایز رله‌ای‌ به شکل پله‌ای انجام گشته که بر مبنای دقت ساخت کارخانه‌ی سازنده آن، هر پله‌ی آن بین ۱۰ و تا ۱۵ ولت است. بنابراین، پیشنهاد می‌گردد از آن در سیستم‌هایی استفاده گردد که نوسانات برق به شکل پله‌ای است و دقت پایین‌تری هم در تنظیم ولتاژ نیاز است. مثلا در یک سیستم برق رسانی با نوسانات ولتاژی به شکل پله‌ای و ناگهانی، از ۲۲۰ به ۱۸۰ ولت و یا همینطور از ۲۲۰ به ۲۴۰ ولت می‌باشد. استابلایز رله‌ای مناسب خواهد بود. استابلایز رله‌ای سرعت سوئیچ شوندگی بالایی داشته و در مقابل نوسانات پله‌ای ولتاژ، عکس العمل سریعی را از خود نشان خواهد داد.

اما در استابلایزر سروو موتوری، با توجه به مکانیزم مخصوص کنترلی و نیز فرمان که ترکیبی از میکروپروسسور و سروو موتور است، تنظیم ولتاژ با دقتی بالا، در حدود ۱ درصد، انجام می‌گردد. استابلایزر سروو موتوری، معمولا مناسب سیستم‌هایی است که در ان نوسانات برق، به صورت پیوسته (مثالا ۱۸۰ تا ۲۴۰ ولت) است و مصرف کننده‌های موجود در این سیستم، حساس به نوسانات، حتی کم و در حدود ۲ ولت می‌باشند.

فروشگاه الکترو کوروش، ارائه دهنده بهترین محصولات الکتریکی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *